Update 30 maart 2021 - Veel gestelde vragen
Sinds de uitbraak van Covid-19 in maart 2020 proberen wij zo goed mogelijk om te gaan met de steeds wisselende situatie. We proberen voortdurend voor alle partijen een zo bevredigend mogelijke oplossing te bieden. Om dit te kunnen doen staan we in nauw contact met collega’s in de reisbranche, huiseigenaren, onze lokale partners en uiteraard onze klanten. Hieronder tref je veel gestelde vragen over ons huidige beleid.

Ik heb een mail gestuurd, wanneer krijg ik antwoord op mijn vragen?
Net als vorig jaar rond deze tijd ontvingen we vele mails en telefoontjes per dag. Om iedereen goed van dienst te zijn behandelen we wederom de e-mails op volgorde van vertrek. Dus eerst de boekingen met vertrek in april en vervolgens de maand mei oplopend qua datum. We willen je wederom bedanken voor je geduld en begrip.

Boekingen met vertrek in 2021, gemaakt vóór 12 november 2020
Reizen naar het buitenland t/m 15 mei 2021 worden door onze overheid dringend afgeraden. Dit advies is niet bindend en het is de verantwoordelijkheid van de klant om de keuze te maken om de vakantie al dan niet door te laten gaan. Casita Travel zal je vakantie niet uit eigen beweging annuleren tenzij je een pakketreis (vakantiehuis + vlucht en/of auto) hebt geboekt. Wij hebben nog geen informatie ontvangen van de overheid over boekingen met vertrek vanaf 16 mei. Wij gaan er vanuit dat deze boekingen gewoon doorgang kunnen vinden.

Geld terug, omboeken, voucher of waardebon
Uitgifte vouchers in 2021
De uitgifte van vouchers voor pakketreizen wordt door de garantiefondsen (SGR en VZR) steeds verder aan banden gelegd. Indien uitgifte van een voucher een optie is voor jouw boeking, dan kijken we naar de haalbaarheid hiervan op het moment dat de situatie zich voordoet.

Pakketreis geboekt: geld terug, omboeken of waardebon
Heb je een pakketreis (vakantiehuis + vlucht en/of auto) geboekt en de overheid heeft reizen naar jouw bestemming op de betreffende datum dringend afgeraden dan heb je in principe recht op terugbetaling van je vakantie. We hopen uiteraard dat je instemt met omboeken van je vakantie.

Alleen een vakantiehuis geboekt
Indien je alleen een vakantiehuis hebt geboekt en er is code oranje van toepassing, dan heb je geen recht op geld terug. De bestemming en de vakantiewoning zijn toegankelijk en je kan zelf de keuze maken om je vakantie doorgang te laten vinden. Indien je ervoor kiest om niet te gaan, dan zullen we samen met de eigenaar onderzoeken welke mogelijkheden er zijn om om te boeken. Mocht er geen oplossing voor handen zijn dan kun je de keuze maken de vakantie te annuleren tegen de geldende annuleringskosten.

Omboeken
Omboeken kan alleen na akkoord van de huiseigenaar en naar dezelfde vakantiewoning. Indien er voor de nieuwe periode een meerprijs van toepassing is dan dient deze te worden voldaan. Er zijn omboekkosten van € 50,- van toepassing in 2021. Dit was eerder € 35,- per boeking. We brengen maximaal 2 x omboekkosten in rekening.

Waardebon
Mocht je door omstandigheden nog geen nieuwe datum kunnen bepalen, dan kunnen we bij uitzondering en na akkoord van de huiseigenaar een waardebon uitschrijven voor het huurbedrag van je geboekte vakantiehuis met een geldigheid van maximaal 1 jaar en een maand na de oorspronkelijke aankomstdatum.

In de plaats stelling
I.v.m. de bijzondere situatie waarin wij ons bevinden, geven wij onze klanten de mogelijkheid om in 2021 de vakantie en de vouchers overdraagbaar te maken. Je mag dus zonder extra kosten iemand anders voor jou in de plaats laten gaan. Wij veranderen de naam in dat geval op de boeking. Houd er wel rekening mee dat we bepaalde (groeps-(samenstellingen niet kunnen accepteren vanwege afspraken met onze huiseigenaren.

Boekingen gemaakt tussen 12 november 2020 en 1 mei 2021
Heb je een boeking gemaakt in bovenstaande periode voor een vakantie in 2021 dan mag je 43 dagen voor aankomst zonder kosten annuleren onder deze voorwaarden:

  • De regio waar je vakantiehuis gelegen is, is niet toegankelijk (alleen noodzakelijke reizen, vakanties niet toegestaan)
  • De Nederlandse overheid (voor Nederlanders) of de Belgische overheid (voor Belgen) verbiedt reizen of raadt reizen naar de betreffende regio sterk af (code rood/oranje)
  • Minimaal 1 van bovenstaande gevallen dient van toepassing te zijn op het moment van annuleren. Deze actie is niet van toepassing op nieuwe boekingen die worden gemaakt met uitgegeven vouchers in 2020. Vouchers zijn in overleg overdraagbaar aan iemand anders.
  • Indien een (op deze actie gebaseerde) boeking wordt omgeboekt is op de nieuwe boeking de kosteloos annuleren actie niet van toepassing.
  • Deze actie is geldig op 95% van ons aanbod. Indien een vakantiehuiseigenaar en dus een vakantiehuis niet participeert in deze actie, dan lees je dit in de omschrijving van de woning onder het kopje "praktische informatie". Vraag ons expliciet naar de actie en de meewerkende vakantiehuizen.

Vouchers uitgegeven in 2020
Casita Travel heeft vorig jaar in de periode maart 2020 en april 2020 vouchers uitgegeven. Op deze uitgegeven vouchers staat een uiterste inleverdatum. Indien je je voucher wilt inruilen voor de uiterste inleverdatum, is je nieuwe reis gewoon verzekerd via het garantiefonds. Bovendien gaan de gewone reisvoorwaarden van Casita Travel BV weer in voor je nieuwe reis.

Wanneer je een nieuwe reis hebt geboekt d.m.v. het voucher en deze reis kan vanwege Covid-19 weer niet doorgaan, dan kan Casita Travel geen nieuw voucher meer verstrekken. De toezichthoudende partijen hebben samen met de overheid afgedwongen dat er nl. teruggekeerd wordt naar de reguliere ANVR voorwaarden.

Besluit je om je reis dan alsnog te annuleren, dan gelden dus de normale annuleringsvoorwaarden.

Heb je een voucher gekregen en bestaat je reis uit meerdere componenten, neem dan even contact met ons op via info@castitatravel.nl of bel ons op 055-3562339.

Negatieve PCR-test en/of sneltest
Houdt er rekening mee dat het vooralsnog verplicht is om voor veel bestemmingen een negatieve PCR-test en/ of sneltest te overleggen.

De extra kosten die voor de test gevraagd worden zijn voor eigen rekening.

Wij volgen hierin de ANVR-Reizigersvoorwaarden (zie art. 2.5), welke vermelden dat je zelf verantwoordelijk bent voor het hebben van de juiste documenten om een land binnen te komen.

Ook ben je zelf verantwoordelijk voor je persoonlijke (gezondheids-) situatie. Of je een beroep kunt doen op je reis- en annuleringsverzekering ligt aan de polisvoorwaarden van de verzekeringsmaatschappij.

Geen reden tot kosteloos annuleren/omboeken
Het moeten tonen van een negatieve PCR test en/of het moeten tonen van een bewijs van vaccinatie en/of quarantaineplicht zijn geen redenen tot kosteloos annuleren of omboeken van de reservering. Ook is angst geen reden om bij ons zonder kosten te annuleren of om te boeken. Check altijd je annuleringsverzekering of deze mogelijk kosten dekt. In al deze gevallen zijn onze reguliere annuleringsvoorwaarden van toepassing.

Informatie algemeen:

Door de wereldwijde pandemie van Covid-19 zijn er onvoorziene wijzigingen in de regelgeving voor reizen in Europa van kracht geworden. We begrijpen heel goed dat je vragen hebt over jouw geboekte vakantiewoning. Uiteraard helpen wij je graag en zorgen we voor duidelijkheid.

Wat houdt code oranje in?

Wanneer er sprake is van code oranje betekent dit niet dat er een negatief reisadvies geldt. Code oranje is een aangescherpt reisadvies en is géén reisverbod. Wel moet je er op bedacht zijn dat je bij terugkomst uit een oranje mogelijk in quarantaine moet. Op bestemming kunnen aangescherpte veiligheidsregels zijn en je wordt dan ook geacht deze regels op bestemming op te volgen.

Met code oranje wil de Nederlandse overheid aangeven dat je het risico loopt om het coronavirus te krijgen. Maar dit betekent niet dat je op bestemming een groter risico loopt om het virus op te lopen dan in Nederland. Onze persoonlijke ervaring en die van onze klanten is dan ook dat het op de bestemming erg veilig voelt. De veiligheidsregels worden erg streng nageleefd. Onze vakantiehuizen liggen op een rustige plek weg van de massa. Je zit op een rustige locatie met weinig mensen, waardoor afstand houden probleemloos kan.

Is het verstandig om een reis- of annuleringsverzekering af te sluiten vanwege het coronavirus?

Wij raden altijd aan om een reis- en annuleringsverzekering af te sluiten, ongeacht de situatie. Wel is het zo dat elke verzekering anders in elkaar zit, dus je moet de polisvoorwaarden vooraf goed checken om zeker te weten wat wel en niet wordt vergoed. Ook raden wij je aan om te checken wat jouw ziektekostenverzekering precies dekt. Het is goed om te weten dat het Calamiteitenfonds in geval van ziektes als het coronavirus geen dekking verleent. 

Check https://www.moneyview.nl/corona-reisverzekeringen om te zien wat jouw verzekering vergoedt.

Veilig reizen naar Spanje, Ibiza en de Canarische Eilanden. Hoe doe je dat?

In Nederland volgen we de geldende maatregelen van RIVM en Nederlandse overheid. Luchtvaartmaatschappijen en vliegvelden hebben regels opgesteld. Informeer van tevoren bij de luchtvaartmaatschappij en bij het vliegveld naar de regels die gelden op de vliegvelden waar u komt en tijdens uw reis. Het dragen van een mondkapje is verplicht op het vliegveld en in het vliegtuig.

Actuele informatie over reizen naar Spanje vind je hier.

Mondkapjes

De belangrijkste regel is dat het dragen van een mondkapje verplicht is in alle openbare ruimtes waar je geen sociale afstand van minimaal 1,5 meter kunt houden. Dat betekent dat je in winkels, het openbaar vervoer, gezondheidscentra, ziekenhuizen, hotels en horecagelegenheden, musea en hotels verplicht bent een beschermend gezichtsmasker te dragen.

In horecagelegenheden draag je bij binnenkomst en vertrek een mondkapje. Eenmaal aan een tafeltje en op veilige afstand van anderen, kan het mondkapje af. Wie om medische redenen geen mondkapje kan en dus hoeft te dragen, moet wel zorgen voor de sociale afstand van 1,5 meter.

Sociale afstand

Overal waar veel mensen bijeen zijn dien je te zorgen voor anderhalve meter afstand tussen jou en andere personen. Dit geldt niet als je met mensen uit eenzelfde huishouden op stap bent of met je eigen familie. Die afstand was tijdens de verschillende fases van de Staat van Alarm op advies van de Wereldgezondheidsorganisatie 2 meter, maar de Spaanse regering heeft dat nu gereduceerd tot minimaal 1,5 meter.

Belangrijkste adviezen

- Lees de aangeboden informatie van je vervoerder of accommodatie aandachtig.

- Houd 1,5 meter afstand (tussen huishoudens). Indien 1,5 meter afstand tijdens internationaal vervoer niet mogelijk is draag een mondkapje.

- Neem voldoende mondkapjes mee en draag deze waar nodig.

- Houd afstand.

- Was vaker je handen.

- Hoest en nies in je ellenboog.

- Gebruik papieren zakdoekjes.

- Schud geen handen.

- Blijf thuis als je een van de volgende klachten hebt: neusverkoudheid, loopneus, niezen, keelpijn, lichte hoest, verhoging (tot 38 C°) en/of benauwdheidsklachten.

- Volg altijd de specifieke maatregelen en aanwijzingen op bestemming op.

- Betaal waar nodig met pin of contactloos (pin of mobiel).

- Een quarantaine is mogelijk verplicht, informeer jezelf op tijd.

- Denk er ook aan je reis- en ziektekostenverzekeringen te checken. Bij de meeste reisverzekeringen zijn alleen de corona gerelateerde schades niet gedekt (zie ook corona- reisverzekeringen). Je zorgverzekering dekt in vrijwel alle gevallen de medische zorgkosten in het buitenland (code geel of oranje), een aanvullende verzekering wordt wel aangeraden. Ben je opeens zelf corona besmet vlak voor vertrek en kun je daardoor niet meer reizen, dan valt dat weer onder de meeste annuleringsverzekeringen. 

 

Repatriëring

Door Covid-19 konden veel vakanties niet door gaan of werden onverhoopt onderbroken. De luchtvaartmaatschappij zal er altijd voor zorgen dat je veilig thuis komt. Wij zullen je altijd op de hoogte houden van de ontwikkelingen die op bestemming plaats vinden. Wij bespreken samen de aanpak op basis van de beschikbare informatie en de situatie op jouw bestemming. Wanneer een onmiddellijke terugkeer de beste optie is, zorgt Casita Travel ervoor dat alles wordt geregeld met de huiseigenaar en de huurauto. Mocht jij de vakantie in alle veiligheid voort kunnen zetten, helpen wij jou hier uiteraard ook graag mee.

Financiële bescherming van jouw vakantie

Casita Travel begrijpt jouw behoefte aan financiële zekerheid over jouw vakantie. Om onze gasten deze zekerheid te kunnen bieden, zijn wij onder andere aangesloten bij VZR. Hiermee kunnen wij jou garanderen dat jij jouw vooruitbetaalde reisgeld niet kwijt bent. Zelfs wanneer wij de vakantie niet meer kunnen leveren ben je zeker van financiële bescherming. Ook zijn wij aangesloten bij andere keurmerken. Hierdoor kunnen wij bescherming van jouw vakantie garanderen.

VZR

Casita Travel is sinds 27 december 2019 aangesloten bij het Garantiefonds VZR. Het Garantiefonds VZR staat garant voor je reeds betaalde deel van de reissom wanneer Casita Travel in financieel onvermogen komt en de reis om die reden niet naar behoren kan uitvoeren. Dat kan zijn voor het vertrek maar ook tijdens je reis. Om te voldoen aan de wettelijk verplichte garantiestelling maakt Casita Travel gebruik van de garantieregeling VZR Garant ( www.vzr-garant.nl). Je kan dit controleren via de deelnemerspagina van de website van VZR Garant. Binnen de grenzen van de Garantieregeling (te vinden op de website van VZR Garant) is de garantie van VZR Garant van toepassing. In de Garantieregeling lees je op welk (reis)aanbod de garantie van VZR Garant exact van toepassing is en wat deze garantie inhoudt. Wanneer diensten door financieel onvermogen van Casita Travel niet worden verleend, kan je contact opnemen met VZR Garant.

ANVR

Casita Travel is aangesloten bij het Algemeen Nederlands Verbond van Reisondernemingen (ANVR). Casita Travel aangesloten bij de ANVR onder nummer 4915. De ANVR hanteert strenge normen voor het lidmaatschap en bevordert de kwaliteit van reizen en informatie daarover. De reizen op deze website worden aangeboden onder de ANVR-Reizigersvoorwaarden (Reis- en/of Boekingsvoorwaarden en/of Gekoppeld Reisarrangement-voorwaarden) die van toepassing zijn op alle aanbiedingen op deze website tenzij uitdrukkelijk wordt aangegeven dat dit niet het geval is. In de laatste boekingsstap moet jij aanvinken dat jij kennis hebt genomen van en akkoord gaat met de algemene voorwaarden incl. ANVR-Reizigersvoorwaarden (Reisvoorwaarden en/of Boekingsvoorwaarden en/of Gekoppeld Reisarrangement-voorwaarden) en overige ANVR-informatie.

Calamiteitenfonds

Casita Travel is aangesloten bij de Stichting Calamiteitenfonds Reizen. De garantie van het Calamiteitenfonds houdt in dat jij als reiziger die deelneemt aan een reis waarop de garantie van toepassing is: (een deel van) jouw reissom terugkrijgt indien wij de reis als gevolg van een calamiteit niet of niet volledig kunnen uitvoeren; de noodzakelijke meerkosten vergoed krijgt indien wij als gevolg van een calamiteit de reis moeten aanpassen of indien wij u vervroegd moeten repatriëren. Onder calamiteit wordt verstaan een door molest of natuurramp veroorzaakte abnormale gebeurtenis.